Kolej do Zegrza o krok bliżej
Porozumienie w sprawie rewitalizacji linii kolejowej nr 28 Wieliszew – Zegrze Południowe podpisali w miniony piątek (16.10) samorządowcy powiatów legionowskiego i pułtuskiego, przedstawiciele ZTM, Kolei Mazowieckich oraz samorządu województwa mazowieckiego. Wokół idei przywrócenia połączenia kolejowego do Zegrza udało się zebrać szeroką koalicję samorządów i instytucji, które chcą współdziałać zarówno przy rewitalizacji, jak i późniejszej obsłudze tej linii.
Niemal równo rok od chwili, gdy ówczesny starosta legionowski rozpoczął starania o rewitalizację linii, podpisano list intencyjny o współpracy w tej sprawie. Pod dokumentem podpisy złożyli przedstawiciele: Samorządu Województwa Mazowieckiego, Powiatu Legionowskiego, PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, Powiatu Pułtuskiego oraz gmin Legionowo, Nieporęt, Wieliszew, Serock, Pułtusk, Winnica i Pokrzywnica. Nie zabrakło inicjatora przedsięwzięcia – Jana Grabca, wiceministra Administracji i Cyfryzacji.
Przed rokiem odbyła się konferencja „Szynobusem do Zegrza”, której uczestnicy przejechali trasę Legionowo-Zegrze-Legionowo. Udany przejazd szynobusu pokazał, że jest możliwość techniczna przywrócenia zawieszonego w 1998 r. połączenia. O jego potrzebie nie trzeba chyba nikogo przekonywać – korki w kierunku Jeziora Zegrzyńskiego mówią same za siebie.
To wydarzenie doprowadziło do podpisania w lutym br. listu intencyjnego na realizację programu polepszenia przewozów przy wsparciu unijnych środków RPO Województwa Mazowieckiego 2014-2020. Podpisy złożyły: Zarząd Województwa Mazowieckiego i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK S.A.). W dokumencie wśród inwestycji do realizacji znalazły się prace na linii nr 28 na odcinku Wieliszew – Zegrze.
– Podpisaliśmy z PKP PLK list intencyjny, który ma służyć temu, aby w odpowiedniej kolejności, w odpowiedni sposób realizować kolejne inwestycje modernizacyjne. To określa jasny plan działań. Wskazane linie kolejowe będą służyły głównie aktywizacji rozwoju gospodarczego i oczywiście poprawie warunków przejazdu naszych podróżnych, bo każda modernizacja linii kolejowych oznacza również skrócenie czasu podróży. – powiedział wówczas marszałek Adam Struzik.
Rząd przed kilkoma tygodniami ujął inwestycję w Krajowym Programie Kolejowym zapewniając w ten sposób wkład własny do realizacji inwestycji ze środków unijnych.
Konieczne działania
Przygotowanie terenu do inwestycji, przekonanie inwestora – PKP PLK, zapewnienie finansowania ze środków unijnych i budżetu państwa, to pierwsze etapy projektu, które zrealizowaliśmy – stwierdza minister Jan Grabiec – podpisanie porozumienia z udziałem przewoźników i gmin deklarujących współfinansowanie przejazdów to kolejny krok. Teraz czas na projektowanie i budowę - dodaje były starosta legionowski.
By przywrócenie pociągów na trasie Wieliszew-Zegrze Południowe stało się faktem, niezbędne są następujące prace:
- odbudowa toru na stacji Zegrze na oczekiwanej długości peronu oraz na brakującym odcinku pomiędzy terenem P.P.H. Fermata a stacją oraz gruntowne uporządkowanie nieużywanego obecnie peronu,
- ewentualna zabudowa czujników zbliżania pociągu, sygnalizacji świetlnej i półrogatek wraz z kablami teletechnicznymi i podglądem działania urządzeń na stacji Wieliszew dla skrzyżowania z DW nr 631 (działanie to nie jest konieczne, jednak w przypadku braku urządzeń przejazd pociągów przez skrzyżowanie będzie mógł się odbywać z prędkością 20 km/h),
- regulacja i podbicie toru oraz wymiana uszkodzonych podkładów na całej długości linii,
- remont toru stacyjnego, odbudowa sieci trakcyjnej oraz zabudowa elektrycznych napędów zwrotnicowych w rozjazdach prowadzących na tor 2 na stacji Wieliszew,
- ewentualna odbudowa sieci trakcyjnej (uzupełnienie i wymiana brakujących słupów trakcyjnych i wywieszenie sieci jezdnej) dla wariantu obsługi linii jednostkami elektrycznymi.
Teren pod inwestycję jest gotowy od końca ubiegłego roku. Powiat Legionowski rozwiązał z dniem 15 grudnia 2014 umowę z firmą Logis, zarządzającą terenem przy stacji kolejowej w Zegrzu Południowym. Tym samym miejsce na przystanek dla pociągów czeka już na inwestora remontu linii.
Oprac. na podstawie: powiat-legionowski.pl