zamknij

Google automatic translation. The Legionowo City does not accept any responsibility for the accuracy of data and information originating from the translation. In particular, the Legionowo City does not guarantee that the translation is complete, up-to-date or fit for specific purposes. The translation cannot be compared with a human translation, but may help in assessing the relevance of articles.

A A A
Logo BIP
Magdalena Kołak

Cykl wywiadów z laureatami konkursu „Innowacyjny Nauczyciel” cz. XVI

Data dodania: 30 kwietnia 2024

Z okazji przypadającej w ty roku jubileuszowej X edycji konkursu „Innowacyjny Nauczyciel” i „Lider Twórczego Zarządzania” prezentujemy cykl wywiadów z laureatami którzy otrzymali ten zaszczytny tytuł w ciągu ostatnich lat. Tytuł "Innowacyjny Nauczyciel" to prestiżowe wyróżnienie Prezydenta Miasta Legionowo, które jest przyznawane w ramach konkursu przez kapitułę składającą się z ekspertów w dziedzinie edukacji z m.in. Ministerstwa Edukacji Narodowej, Kuratorium Oświaty, Uniwersytetu Warszawskiego oraz prasy oświatowej.

Cofnij

O przyznanie tytułu "Innowacyjny Nauczyciel" ubiegać się mogą nauczyciele, którzy:

  • wdrażają autorskie programy i projekty edukacyjne,
  • organizują sprawny i efektywny proces nauczania -uczenia się, stosując nowatorskie metody pracy,
  • inicjują jakościowe zmiany w pracy szkoły,
  • są liderami w wybranym aspekcie pracy placówki,
  • zapewniają uczniom sukces edukacyjny odpowiedni do ich potrzeb i możliwości,
  • badają własne nauczanie i umiejętności potrzebne do niego(poddają ocenie innych nauczycieli)
  • doskonalą swój warsztat pracy oraz dzielą się doświadczeniem z innymi nauczycielami

Wszystkie poprzednie edycje konkursu przebiegły pod patronatem czasopisma "Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej". Konkurs otrzymał w poszczególnych edycjach również patronaty honorowe Ministerstwa Edukacji Narodowej, Mazowieckiego Kuratora Oświaty a także Marszałka Województwa Mazowieckiego i Wojewody Mazowieckiego.

W kolejnym wywiadzie przedstawiamy Panią Magdaleną Kołak z Przedszkola Miejskiego z Oddziałami Integracyjnymi nr 7 – nauczycielkę wychowania przedszkolnego – Innowacyjnego Nauczyciela 2023 r.


Pytanie: Jak to się stało, że została Pani nauczycielem?
Magdalena Kołak: Chyba nie będę odosobniona w tej kwestii, gdy powiem, ze już jako mała dziewczynka chciałam być nauczycielką przedszkola. Z uporem uczyłam i wychowywałam swoje lalki i misie. Jednak pomysł ten zrealizowałam okrężną drogą. Po ukończeniu liceum poszłam na studia pedagogiczne, ale wtedy zdecydowana byłam na pracę w Domu dziecka, co też uczyniłam. Po zmianie miejsca zamieszkania, rozszerzyłam swoje kwalifikacje zawodowe i zostałam nauczycielem przedszkola oraz nauczycielem wsółorganizującym proces kształcenia.

Pyt.: Jaka jest rola nauczyciela we współczesnej szkole/przedszkolu?
MK: Rolą nauczyciela, moim zdaniem, jest holistyczne podejście do dziecka/ucznia, zadbanie o jego wszechstronny rozwój z uwzględnieniem jego talentów, umiejętności zrozumienia swoich potrzeb i możliwości oraz umiejętności nawiązywania relacji i współdziałania z innymi.

Pyt.: Co to znaczy być dobrym nauczycielem?
MK:
Dobry nauczyciel powinien być innowacyjny, dbający o poziom swojej wiedzy i umiejętności zawodowych. Powinien być tolerancyjny i obiektywny, charakteryzujący się dojrzałością i odpornością emocjonalną. Niezbędne są kompetencje społeczne, szczególnie łatwość nawiązywania kontaktów z dziećmi i dorosłymi oraz otwartość na współdziałanie. Przyda się też poczucie humoru i dystans do samego siebie.

Pyt.: Pani sposób na zwiększenie zaangażowania uczniów/dzieci podczas zajęć?
MK:
W trakcie swojej pracy, nauczyciela współorganizującego proces kształcenia w grupie integracyjnej oraz podczas organizacji zajęć rewalidacyjnych, wykorzystuję metody aktywizujące bazujące na doświadczaniu i wyciąganiu wniosków przez dzieci. Wykorzystuję technologie informacyjno- komunikacyjne, co przekłada się na aktywność dzieci, uatrakcyjnia zajęcia, pobudza zainteresowania i wspomaga ich rozwój. Stosując indywidualizację podczas zajęć, dostosowuję zadania do potrzeb i możliwości dzieci, dając każdemu z nich poczucie sukcesu. Wychodząc na przeciw potrzebom dzieci, wynikających z obserwacji pedagogicznych, organizuję dodatkowe zajęcia w oparciu o liczne innowacje pedagogiczne, których jestem autorem i współautorem.

Pyt.: Co chciałaby Pani przekazać nauczycielowi rozpoczynającemu pracę w szkole/przedszkolu?
MK:
Myślę, że adekwatny będzie tu cytat Janusza Korczaka, który jest mi szczególnie bliski "Jestem nie po to, aby mnie kochali i podziwiali, ale po to, abym ja działał i kochał”.

Pyt.: Jakie miejsce chciałaby Pani zwiedzić i dlaczego?
MK:
Wiele jest takich miejsc, które chciałabym zwiedzić, np. siedem cudów świata. Jednak odkąd w trakcie jedej z wycieczek zagranicznych, podczas dużego upału zepsuła się klimatyzacja w autokarze i przykleiłam się do siedzenia, a na dodatek napój gazowany osiągnął temperaturę chyba z 40 stopni, nastawiam się na zwiedzanie Polski, w tym roku będą to zamki dolnego Śląska.

Pyt.: Pani ulubiona książka z dzieciństwa?
MK:
Moją ulubioną książką, odkąd ją przeczytałam po raz pierwszy jest "Mały Książę"- Aantoine'a de Saint-Exupery'ego. Książka ta "rośnie i rozwija się" razem z czytelnikiem; inaczej odbiera ją dziecko szkolne, nastolatek, a jeszcze inaczej człowiek dorosły. "Mały Książę" skłania do refleksji nad systemem wartości; ukazuje wartości ponadczasowe, jak przyjaźń, miłość i odpowiedzialność.

Pyt.: Gdyby trafiła Pani na bezludną wyspę to…
MK:
Ja jestem istotą stadną i nigdy nie wyruszam samotnie. Teraz, gdy dzieci się usamodzielniły, podróżuję z moim wieloletnim przyjacielem - mężem. Myślę, że na bezludnej wyspie wylądowalibyśmy też we dwoje. No cóż, najpierw proza życia - zrobilibyśmy jakieś bezpieczne miejsce do spania i zorganizowalibyśmy coś do jedzenia. Potem przyszedłby czas na zwiedzanie wyspy i zachwycanie się przyrodą (zakładam, że byłoby coś więcej, niż jedna palma). A po jakimś czasie- tak ok. dwóch tygodni, zbudowalibyśmy tratwę i wrócilibyśmy do rodziny i naszych zwierzaków.